Stap 4: Bepaal je doelgroep, doelen en resultaten

In stap 4 is het goed om je af te vragen: wat wil ik precies gaan doen en voor wie precies? Met de input van jongeren zelf kun je je doelgroep, je doelen en je resultaten bepalen. Wat wil je bereiken? En met wie?

Doelgroep
Je doelgroep beschrijf je zo specifiek mogelijk. Doe het aan de hand van kenmerken die de groep gemeenschappelijk heeft. Belangrijk is om te benoemen dat het gaat om LHBT-jongeren: lesbische, homo-, bi- en/of transgenderjongeren.

> Lees hier meer over wie is wie.

Maar misschien richt je je niet op alle groepen: je wilt bijvoorbeeld alleen voor lesbische meisjes of transgenderjongeren iets organiseren. Of wie weet alleen voor katholieke of Turkse LHBT-jongeren, of LHBT-jongeren op het ROC. Wees dus specifiek voor wie je er precies bent: het kan dan bijvoorbeeld gaan over culturele achtergrond, religie, opleiding of woonplaats.

Beschrijf ook de leeftijd van je doelgroep. Wat versta je eigenlijk onder ‘jongeren’? Zijn die 12 tot 16 jaar of 16 tot 25 jaar? Of ga je voor de hele groep van 12 tot 25 jaar?

Ben jij zelf geen onderdeel van de groep die je wilt bereiken?

Zoek dan eerst een aantal jongeren bij elkaar die bij de doelgroep horen, zodat je met hen je plannen verder kunt uitwerken. Lees meer bij Jongeren Ondersteunen.


Doelen
Formuleer je doelen zo concreet mogelijk. Concrete doelen zijn bijvoorbeeld:

  • Biculturele meiden met lesbische of biseksuele gevoelens hebben een netwerk van andere meiden met deze gevoelens om zich heen.
  • LHBT-jongeren op school kunnen zich weerbaar opstellen tegen pesten
  • Bi-jongens en -meiden kunnen op een voor hen goede manier omgaan met negatieve reacties ten aanzien van hun biseksualiteit.

Let op: Je kunt doelen beschrijven op verschillende niveaus: de doelen die je voor de jongeren zelf wilt bereiken en de maatschappelijke doelen. Met een maandelijkse filmavond is je eerste doel misschien: LHBT-jongeren leren elkaar op een laagdrempelige manier kennen. Een maatschappelijk doel kan dan zijn: eenzaamheid verminderen onder LHBT-jongeren.

Tip:

Weet je nog niet precies wat je gaat doen? Check dan Start met organiseren voor leuke activiteiten.


Resultaten
Formuleer concrete resultaten waarin je nog preciezer aangeeft wat je project gaat opleveren. Het helpt om je resultaten SMART te formuleren. SMART is de afkorting van: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Voorbeelden van SMART-resultaten:

1.     Aan het einde van het eerste jaar hebben we tenminste vijf keer een ontmoetingsmogelijkheid voor biculturele jongeren met LHBT-gevoelens gehouden, waarop in totaal minimaal vijftien jongeren zijn afgekomen.

2.     In augustus zijn minimaal vijftien LHBT-jongeren één tot drie keer met elkaar in gesprek gegaan over steun bieden bij pesten.

3.     Minimaal vijftien biseksuele jongeren hebben de afgelopen twee jaar elkaar online advies en tips gegeven over hoe om te gaan met de negatieve bi-houding van sommige andere jongeren.

Lees meer over SMART-doelen op Wikipedia