Thema’s in de groep

In een gespreksgroep met LHBT-jongeren komen vaak thema’s aan bod die voor veel jongeren belangrijk zijn zoals daten, uitgaan, uiterlijk, vrienden. Maar welke thema’s zijn nu typerend voor een LHBT-jongerengroep? Een aantal voorbeelden:

Weerbaar tegen pesten
Jongeren die homo-, lesbische, bi- of transgendergevoelens hebben, lopen meer kans om gepest te worden. Vooral als zij zich in de ogen van andere jongeren niet ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ genoeg gedragen, hebben ze er last van. Pesten, geweld en discriminatie komen bij jongeren hard aan, zeker wanneer dit vanwege hun genderidentiteit of seksuele voorkeur gebeurt. Dat is echt iets dat ze niet kunnen veranderen: het is wie ze zijn. In een gespreksgroep kun je dit bespreken.

  •  Welke ervaringen hebben de jongeren in de groep met gepest worden vanwege hun seksuele voorkeur of genderidentiteit. Hoe gaan ze ermee om? Hoe zouden ze er mee om kunnen gaan? Hebben de andere deelnemers advies? Hoe kunnen ze vrienden vinden die niet pesten, en hun wel accepteren?
  • De groepsleider kan meer informatie over pesten geven. Bijvoorbeeld dat veel jongens andere jongens pesten die zich in hun ogen te ‘vrouwelijk’ gedragen, omdat ze zelf onzeker zijn over hun mannelijkheid. En dat veel jongeren die andere jongeren pesten met hun seksuele voorkeur of genderidentiteit zelf misschien twijfels hebben over hun eigen seksuele voorkeur of genderidentiteit. Misschien helpt het jongeren om dat te weten.
  • In de groep kun je ook bespreken dat er mogelijkheden zijn om pesten te stoppen: door het bespreekbaar te maken met ouders en school. Veel scholen hebben beleid tegen pesten. Misschien kan de groepsleider daar iets over vertellen waardoor het makkelijker wordt voor jongeren in de groep om te praten over hun ervaringen met pesten.
  • Ook kun je als groep duidelijk maken dat onderling niemand gepest wordt: pesten, geweld en discriminatie binnen de groep is niet getolereerd.

Positieve toekomstbeelden
Om LHBT-jongeren een positief toekomstbeeld te geven, heb je goede rolmodellen nodig. Er zijn veel films, boeken en tv-series met lesbische, homo-, bi- of transgender hoofdpersonen. Maar een deel van deze verhalen loopt slecht af: mensen plegen zelfmoord, worden verstoten of vermoord. Ze kunnen ook zo stereotiep, zielig of eenzaam zijn dat jongeren zich er niet mee kunnen identificeren.

In een LHBT-gespreksgroep kun je op zoek gaan positievere rolmodellen. In de groep kun je samen positieve films en tv-series kijken. Daarmee krijg je een voorbeeld van hoe je leven eruit kan zien als LHBT-er. In de groep kun je met elkaar de verhalen bespreken.

Daarnaast kunnen mensen in hun omgeving een positief beeld geven van de toekomst: misschien is er een LHBT-docent, een tante, een bekende Nederlander, hulpverlener of andere volwassene die kan fungeren als positief rolmodel.

Ook kun je voor een bijeenkomst van de groep een volwassene LHBT’s uitnodigen om iets te vertellen over zijn of haar leven: wat heeft hen geholpen? Hoe ziet hun leven er nu uit?

Seks en relaties
Een fijne relatie is goed voor je psychische gezondheid. Met de liefde in je leven, krijg je minder zware gedachten. Ook voor LHBT-jongeren geldt: liever verliefd!

Maar met wie praat je over seks en relaties als je LHBT bent? Niet met je klasgenoten waarschijnlijk, want die kunnen zich er waarschijnlijk niks bij voorstellen. En ook naar een volwassene stap je niet zomaar. Je ouders geven je misschien allerlei tips over de liefde, maar weten ze ook hoe het voor jou zit? Als ze zelf hetero en cisgender zijn, dan is jouw liefdesleven minder bekend terrein voor hen.

Daarom is het een goed onderwerp in de gespreksgroep. Daar kunnen jongeren onderling over liefde en seksualiteit praten. Hebben ze al ervaring met seksuele handelingen? Met relaties? Zijn ze verliefd? De gespreksleider kan informatie geven die jongeren elders niet krijgen of verwijzen naar betrouwbare websites. De jongeren kunnen zo in een veilige omgeving over hun onzekerheden praten en vragen stellen. Ook kan het gaan over safe seks, grenzen aangeven (nee zeggen) en veilig daten en internet gebruiken.

Meer hierover kan je lezen op: iedereenisanders.nl

Levenskeuzes
Als je ontdekt dat je homo-, lesbische, bi- of transgendergevoelens hebt, kun je daar op verschillende manieren mee omgaan. Voor veel homo’s, lesbiennes en bi’s is ‘uit de kast komen’ een voor de hand liggende keuze. Voor transgenders gaat het onder andere om de keus voor het starten van een medische behandeling (de transitie).

De vraag is altijd wat voor jongeren zelf prettig en mogelijk is. In een gespreksgroep kun je dus nagaan wat de verschillende mogelijkheden zijn voor de deelnemers: ‘Wil je het vertellen tegen je ouders, op school of op je sportclub of nog niet? Bij wie wil je open zijn en bij wie niet?’ En ook: ‘In welke situaties wil je het wel vertellen en in welke niet?’ Vragen over al dan niet open zijn spelen niet eenmalig maar iedere keer weer wanneer je nieuwe mensen ontmoet. Dus als je naar een nieuwe school gaat of verhuist, vraag je je opnieuw af, hoe zouden ze reageren?

Andere levensvragen die kunnen spelen:

  • Jongeren met een religieuze achtergrond vragen zich misschien af of zij een relatie willen met iemand van hetzelfde geslacht of willen proberen alleen te blijven omdat ze dat meer in de lijn van hun geloof vinden.
  • Voor transgenderjongeren spelen vragen zoals: Wil ik in behandeling bij een genderteam om in transitie te gaan? Wil ik puberteitremmers of andere hormonen gaan gebruiken? Dat kunnen grote vragen zijn: een geslachtsaanpassende behandeling is niet niks! Maar het kan iemands enige uitzicht zijn op een gelukkig leven. Aan te raden is hierbij advies van Transvisie Zorg te vragen.
  • Houd rekening met jongeren in traditionele gemeenschappen voor wie openheid over hun seksuele voorkeur of genderidentiteit ernstige gevolgen kan hebben. Betrek in die situaties niet vanzelfsprekend de ouders of andere familieleden: hiermee kan de jongere in gevaar komen.