In het nieuws

Bezoekers kun je trekken via media-aandacht voor je project. Ook LHBT-jongeren lezen kranten, bekijken nieuwssites of luisteren naar de radio. Je kunt bijvoorbeeld een persbericht schrijven over je event en dat breed verspreiden, je laten interviewen of een goede promotiefilm maken. Denk altijd goed na over je boodschap en je doelgroep.

Hoe zoek je media-aandacht?
Stel, je organiseert een bijzondere actie en daar wil je mee in de krant komen. Hoe doe je dat? Schrijf een persbericht en verstuur dat naar de juiste media. Doe het vooraf, als je wilt dat journalisten bij de actie aanwezig zijn. Doe het achteraf als er tijdens de actie iets bijzonders is gebeurd dat je wilt delen.

Media krijgen enorm veel persberichten, dus zorg ervoor:

  • dat je de juiste media aanschrijft, liefst met naam van een redacteur,
  • dat je de juiste toon treft voor het blad (niet te jolig voor de stadskrant, niet te serieus voor een jongerenmagazine),
  • en dat je iets relevants te vertellen hebt.

Wat maak een persbericht goed?

  • Open je persbericht met wie, wat, waar en waarom. Wie ben je en wat is je initiatief, wie is de afzender van de actie? Wat houdt de actie in, wat gebeurt er? Waar is de actie? En waarom organiseer je deze actie?
  • Wees concreet en bondig.
  • Sluit aan bij het medium dat je aanschrijft: serieus of sensationeel, maar altijd informatief.
  • Zorg voor een pakkende titel en een informatieve ondertitel: ‘Homo’s staan het liefst op hun kop’, trekt de aandacht, in de ondertitel kun je dan zeggen: Yoga voor jongeren met homoseksuele en lesbische gevoelens vergroot hun weerbaarheid
  • Verbind je persbericht met een actuele gebeurtenis, als dat mogelijk is.
  • Noem opvallende feiten: precentages van LHBT-jongeren met zelfmoordgedachten, coming outcijfers op de middelbare school. Check hier alle cijfers.
  • Noem opvallende en bijzondere uitkomsten van je actie, wanneer je je persbericht achteraf stuurt.

Welke media benader je?
Acties zijn vaak interessant voor lokale en regionale media, dus:

  • Lokale of regionale dagbladen
  • Lokale of regionale radio en tv-zenders, misschien zelfs verschillende
  • Huis-aan-huisbladen en hun websites (Dichtbij.nl)
  • LHBT-media zoals gay.nl, zijaanzij.nl, winq.nl

Bepaal ook of je actie interessant is voor doelgroepmedia, zoals studentenbladen, (hoge)schoolkranten of vrouwenmagazines? Is je actie sensationeel, benader dan ook commerciële zenders en roddelrubrieken, zoals Hart van Nederland.

Let op: er is in de media een verschil tussen nieuws en achtergronden. Kranten hebben bijvoorbeeld verschillende redacties voor nieuws en voor achtergronden. Dat geldt ook voor televisieprogramma’s: sommige zijn gericht op nieuws, andere meer op achtergronden, zoals praatprogramma’s. Beslis dus over je eigen bijdrage waar het past.

Wat is je planning?

  • Stuur een week van tevoren je persbericht met de aankondiging naar de juiste media.
  • Bel drie dagen van tevoren achter je persbericht aan: heeft de redactie interesse om langs te komen? Als ze nog twijfelen, bel je ze een dag van tevoren nog een keer.
  • Vertel aan de telefoon kort en bondig over de actie: waarom is het voor journalisten interessant om er aandacht aan te besteden?
  • Stuur meteen na afloop een persbericht met opvallende resultaten en een mooie foto.

Leuk voorbeeld

  • Roze Rivierenland organiseerde maandelijks een roze avond in Gorinchem en Zij aan Zij schrijft erover.


Wat vertel je journalisten?
Kies iemand uit de organisatie die de pers te woord kan staan. Hij of zij kan zich voorbereiden op vragen van journalisten met een korte pitch: een leuk verhaaltje over jullie actie. Denk samen na over wat je daarin wilt vertellen. Hierbij is het waarom, de achterliggende gedachte, heel belangrijk. Dus: ontmoetingsmogelijkheden voor transgenders bieden om gevoelens van eenzaamheid te doorbreken, of: meiden het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staan. En vergeet de naam van jullie initiatief niet te noemen!
Hoe zorg je online voor media-aandacht?
Online media-aandacht werkt iets anders. Tegelijkertijd is ook op internet een pakkend bericht belangrijk: kort en concreet, met een aantrekkelijke kop en antwoord op de vragen wie, wat, wanneer, waar en waarom?

Als je een goede aankondiging hebt geschreven, verspreid je die online:

  • via social media, je kunt afwisselend de verschillende social media inzetten, zodat het niet saai wordt, en telkens een andere insteek kiezen voor een ander platform.
  • als nieuws- of blogbericht op je eigen website: ook de verschillende stappen in de voorbereiding (‘de feesttent is geboekt’) en nieuwsfeiten (‘de wethouder opent de tentoonstelling’) kun je apart aankondigen.
  • op fora voor jongeren; sluit opnieuw aan bij het medium met je bericht.

Daarnaast kun je op internet goed werken met beeld: foto’s en filmpjes om je event aan te kondigen of te verslaan. Film elkaar tijdens de voorbereiding, laat een deelnemer vertellen waarom het belangrijk is, of maak een verslag van de gebeurtenissen en zet je film op Facebook of YouTube.

Ook je persoonlijke netwerk kun je via social media laten weten dat je bezig bent met de actie.