Tips voor Social Media

Social media kunnen een ideale manier zijn om je initiatief bekend te maken en meer bezoekers te trekken. Maak dus voor je event of je project een pagina aan op Facebook, ga twitteren en plaats goede foto’s op Instagram.

Regelmatig updaten
Om in the picture te blijven, is het belangrijk om je social media-pagina’s regelmatig te updaten: plaats een bericht, verander je profielfoto en share of like een bericht van andere gebruikers. Een lege pagina waar weinig gebeurt, is slechte reclame.
Voorkom social spam
Zorg er wel voor dat je niet gaat spammen, dat is: te veel berichten sturen met te weinig interessante inhoud. Daardoor haken je volgers en vrienden af. Zorg dus altijd voor goede content: nieuws over je project of over de positie van LHBT-jongeren is altijd goed. En af en toe een mooi filmpje. Op Facebook en LinkedIn is één bericht per dag voldoende. Op Twitter kun je meerdere keren per dag wat plaatsen.
Plaats foto’s en video’s
Updates met beeld werken altijd beter. Je kunt voor foto’s bij berichten verwijzen naar Instagram, Pinterest en Slideshare en daar ook pagina’s aanmaken.
Varieer
Varieer in je berichtgeving. Beschrijf verschillende onderwerpen, aankondigingen van bijeenkomsten, nieuws en wissel dit af met een leuk filmpje, een pakkende foto of een ludieke actie.
Blijf neutraal
Spreek op social media altijd vanuit je initiatief. Dat betekent dat je geen politieke standpunten inneemt en niet je eigen mening verkondigt. Je blijft neutraal in je posts. Het gaat namelijk om je project: daar wil je zoveel mogelijk jongeren bij betrekken. Kies je woorden dus zorgvuldig.
Focus op interactie
Social media gaan over interactie met je achterban. Ga dus in gesprek met de jongeren voor wie je er bent. Doe je dat goed, dan groeit je achterban vanzelf. Staar je niet blind op het aantal likes.
Organiseer (ludieke) acties
Wil je iets leuks doen om je achterban te vergroten? Lanceer dan kortlopende acties, waarbij je bijvoorbeeld gedurende een week elke dag een kleine prijs weggeeft.