Voor iedereen?

Deze site gaat over lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgenderjongeren, soms afgekort tot LHBT-jongeren. Vaker hoor je ‘homojongeren’ als het over jongens en meiden gaat, terwijl lesbische en biseksuele meisjes zich in die term vaak niet herkennen. Dat geldt helemaal voor bi- en transgenderjongeren.

Hoewel LHBT dus een verzamelnaam is, zijn er veel verschillen tussen de L, de H, de B en de T. Jongeren uit de verschillende groepen hebben verschillende identiteiten en ook verschillende namen voor zichzelf. Lees hier meer over wie is wie. Vraag jezelf af, wie wil ik precies aanspreken met mijn project, en benoem hen expliciet.

Bedenk wie je doelgroep is
Bedenk binnen je team wie jullie doelgroep eigenlijk is. Richt je je op gay jongeren, maar bereik je voornamelijk jongens? Heb je een aanbod voor lesbische meiden, maar zou het ook geschikt zijn voor jonge vrouwen met een transgenderverleden? Vul dit schema in. En ontdek welke jongeren je bereikt, en welke je zou willen bereiken!

Zo ga je te werk:

  • Print het schema uit
  • Zet een ü in bij de groep jongeren die je nu bereikt.
  • Zet een ! bij de groep jongeren die je nog niet bereikt, maar wel wilt bereiken.
  • Zet een x in het hokje van de groep jongeren die je nog niet bereikt en (nu) ook niet wilt bereiken. Redenen kunnen zijn:
  • Andere initiatieven bereiken deze jongeren al
  • Je hebt zelf (nog) te weinig expertise in huis om deze jongeren te bereiken

Met het ingevulde schema heb je een goed overzicht.

doelgroepschema

Maak een actieplan
Als je weet welke groep je wilt bereiken, kun je een actieplannetje maken. Geef in dit plan antwoord op de volgende tien vragen:

  1. Waarom wil je deze doelgroep bereiken? Wat heb je deze jongeren te bieden?
  2. Hoe kom je erachter wat voor soort activiteiten deze groep aanspreekt?
  3. Welke deskundigen en organisaties ga je om advies vragen? En hoe ga je dat doen (denk aan: workshop, presentatie, interview)?
  4. Zet je nieuwe activiteiten op voor deze groep of wil je dat ze zich aansluiten bij de bestaande activiteiten?
  5. Hoe ga je deze jongeren zelf betrekken?
  6. Hoe ga je jouw activiteiten bij hen bekend maken?
  7. Welke stijl en welke woorden sluiten goed aan bij deze groep?
  8. In welke valkuilen kun je vallen bij het benaderen van deze groep?
  9. Hoeveel jongeren wil je minimaal bereiken? Wanneer ben je tevreden?
  10. Wat doe je als de doelgroep (toch) niet komt? Wanneer geef je het op?

Met de antwoorden op deze tien vragen maak je een klein plannetje. Bespreek vervolgens een keer per maand met elkaar hoe de plannen lopen. Soms kan het ook vaker. Stel op tijd je plannen bij als het niet loopt!

Jongeren met een interseke conditie

Jongeren met een intersekse conditie zijn erg onzichtbaar, maar misschien wil je hen juist bereiken. Intersekse (of DSD) is een verzamelterm voor diverse aangeboren condities waarbij iemands geslacht chromosomaal, hormonaal of anatomisch verschilt van de norm. Je lichaam is dan dus net iets anders dan normaal.

  • Verdiep je in de doelgroep. Lees meer op de site van NNID, de belangenorganisatie van mensen met DSD of een intersekse conditie.
  • Realiseer je dat veel jongeren met een intersekse conditie zich (in eerste instantie) niet thuisvoelen bij de groep LHBT-jongeren: veel van hen zijn hetero en niet-transgender.
  • Bedenk goed waarom je deze doelgroep wilt bereiken: wat is je doel?
  • Neem contact op met NNID en check of je kunt samenwerken.